Verweerd hout bij Tèntenolle

Afgelopen zomer was ik voor een opdracht dichtbij de Nederlandse grens. Kort na de middag was ik ermee klaar en profiteerde ervan om door te rijden naar Hoofdplaat, aan de Westerschelde in Nederland.

Het mosselseizoen was nog niet begonnen maar ik was benieuwd hoe Philippine eruit zag, het lag immers op mijn reisweg. Tijdens de rit er naartoe, zag ik volgend landschap, volledig in tegenlicht.

Onderweg naar Philippine
Onderweg naar Philippine

Phillipine was een afknapper, misschien is het er leuker als je er verse mosselen kan eten. Door het gebrek aan sfeer liet ik het snel achter mij liggen.

Ik had mijn zinnen gezet op een aanlegsteiger, om er bij laag water foto’s te maken van de pier van Hoofdplaat.
Die heeft wel een heel bijzondere naam: Tèntenolle of Tente Nolle. De betekenis ervan kan je hier lezen (bij punt 2, De Westerscheldedijk).

Het is opvallend welk verschil er optreedt in de intensiteit van de wolkenlucht wanneer je in tegenlicht of met de zon in je rug fotografeert, al hangt veel af van het type wolken en welke wind er staat.
De foto hierboven (tegenlicht) toont een rustiger wolkendek met minder wind dan de foto hieronder (zon in de rug) waar er duidelijk meer wind met de wolken speelt.
Beide foto’s maakte ik met een extreme breedhoek-objectief en perspectiefcorrectie.

Tente Nolle
Tente Nolle

Niet Tente Nolle, maar de houten palen in het zand bleken uiteindelijk het mooiste beeld op te leveren.
De vierkante uitsnede geeft meer zin aan de richting van de palenrij dan de originele rechthoek.
Het zeewier linksachter en de verstoring van het zand naast de palen zorgen ervoor dat dit niet zomaar een zuiver esthetische foto wordt maar houden de aandacht wat langer vast.

verweerd hout bij Tente Nolle
verweerd hout bij Tente Nolle

Bekijk de foto’s in groter formaat in deze gallerij.

Leave a Reply