Polaroid emulsion lift

Terug van weggeweest in de online gallerij van fijnefotografie.be zijn 2 Polaroid series. Faux Mirroir en 5212 zijn series die ik begin 2008 maakte. Het gebruikte procédé is de emulsion lift, waarbij de originele foto onherroepelijk vernietigd wordt.

Wie haalt het nu in zijn hoofd om het risico te lopen een beeld kwijt te spelen door het op destructieve wijze te bewerken? We kennen tegenwoordig toch de absolute veiligheid met non-destructieve RAW-bewerking en meervoudige backups op externe RAID-configuraties? Waarom toch, waarom?

faux mirroir
faux mirroir

Het tactiele

Je werkt niet met gevisualiseerde eentjes en nulletjes op een scherm, maar gebruikt je handen (en hoofd) om tot het eindresultaat te komen.

Het unieke

Dit spreekt voor zichzelf. Eén eindresultaat dat niet op identieke reproduceerbaar is. Ook al maak je 37 perfect gelijkende opnamen, na de emulsion lift zullen er geen 2 hetzelfde zijn (kijk maar naar beide series). Je kan niet op het knopje klikken om een paar tientallen exacte kopijen uit de printer te laten glijden.

5212
5212

Het aleatoire

Het overbrengen van het emulsielaagje op een vel aquarelpapier is geen exacte wetenschap, ook al heb ik mezelf een techniek aangeleerd om desnoods een half uur of langer aan een bewerking te knutselen.

De laatste 18…

Later dit jaar begin ik aan de allerlaatste serie Polaroid beelden. Ik heb nog 18 foto’s in 4×5″ formaat over en zal deze gebruiken voor de serie Transfer your Soul waarvoor ik al een tijdje ideetjes aan het verzamelen ben.

2 thoughts on “Polaroid emulsion lift

  • Dat ziet er ingewikkeld uit!

    Ik ben al blij met wat goed belichte, ontwikkelde en afgedrukte ZWtjes in de Doka.

    Ik ben meer iemand van de exacte wetenschap dan van het artistiek avontuur….

  • fijnefotografie

    15 April 2009 at 23:59 Reply

    Zo moeilijk is het niet hoor, er komt alleen kokend water aan te pas, en véél prutswerk.

Leave a Reply